7 soovitust väikeettevõtjale, kuidas muutustega kohaneda
Lühidalt: maailm on pea peale pööratud ja segadust on palju, kuid hea uudis on see, et on üks asi, mis ei muutu, on inimeste vajadused. Mida paremini inimest (klienti) kuulame ja mõistame, seda paremini kriisi üle elame. Seitse lühikest soovitust näidetega, mida saab praegu teha.
Vajadused ajas ei muutu
Ameerika psühholoog Abraham H. Maslow on kokku pannud inimvajaduste hierarhia, mis pädeb edukalt ka nii täna kui ka homme, sest meisse programmeeritud vajadused on muutumatud – meil on ka homme nälg, janu, armastuse-, kuuluvus-, tunnustusvajadus jms. Mis ajas muutuvad, on harjumused – KUIDAS me neid vajadusi rahuldame. Näiteks meie vanavanemad sõid seda, mis ise kasvas. Meil aga on võimalik tellida toidukuller koju ja valida enneolematult laiast valikust toidukraami – kõhtu tuleb täita igal ajal.
Harjumused kujundavad omakorda trende. Veel kümme aastat tagasi ei oleks suurem osa eestlastest olnud valmis toidukulleri abi kasutama – ei olnud harjumust, ei olnud nii suurt pakkumust, tundus keeruline ja kallis. Nüüd võtame e-kaubandust juba elu loomuliku osana, tellides e-poest riideid, toitu jms. Seega kõik, mis meie ümber elu muudab, muudab ka sinu äri – nii tehnoloogia areng kui ka raskemad ajad.
7 soovitust, kuidas muutustega kohaneda
1. Ära karda muutusi ja ole paindlik
Elu on muutuste jada. Kõige rohkem aitab sind nüüd mõtteviisi muutus, sest maailm, mis pole enam endine, vajab ka uut lähenemist. Sinult kui ettevõtjalt nõuab see julgust näha muutustes võimalusi, mitte ainult kaotusi. Kuidas seda teha? Märka, mis sinu ümber muutub ja millest ise puudust tunned, järelikult võivad nii tunda ka teised. Siit saavad alguse äriideed, mis aitavad laiendada teenuste loetelu ja rajada uusi ettevõtteid.
Näide: Bolt sai aru, et e-toidupoed ei suuda enam kiirelt kaupa kohale tarnida ja laiendas äri poest koju viidavale toidule. Loe lähemalt.
Näide 2: Bolt ja Wolt said konkurendi toidu kojutoomisel. Loe lähemalt
2. Brändi ja ärimudeli arendus
Bränd on inimeste kokkupuude sinu kaubamärgiga, ükskõik mis kanalit pidi – kodulehe, sotsiaalmeedia, artikli, kõne vms abil. Bränding vastab küsimustele: kellele, mida, kuidas ja miks sa teed? Hea aeg üle vaadata, kui hästi vastab see nüüd reaalsusele. Kas midagi on üleliigset, mis teenib kahjumit? Teenus on kliendile liiga ebaselge? Puudub fookus? Kui tunned oma turupositsiooni, eristumist teistest, tugevusi ja nõrkusi, on palju kindlam edasi liikuda.
Näide: Saaremaa ettevõtjad on koondunud kõik ühe katuse alla Ehtne Saaremaa, kuid 10 aastase tegevuse jooksul oli kaduma läinud fookus ja eesmärk – nii ettevõtjate kui tarbijate jaoks, mis selgus uuringust 2018. Loe lähemalt.
3. Kuula kliente
Kliendid annavad meile vahel väga otsest tagasisidet, mis häirib, aga headel aegadel me tihti ei kuula neid. “Ah mis, tarbija on rumal, ei oska etiketilt infot välja lugeda,” on kerge enesekaitseks tulema. Kas tarbija ikka on nii rumal või on tal tihedas konkurentsis suur valikuvabadus ja ta vahetab su kiiresti välja, kui on leidnud tootest näiteks E621 (maitsetugevdaja)? Ärgem alahinnakem tarbijat. Tarbija on teadlikum, nõudlikum ja otsusekindlam kui iial varem. Üksteist ära kuulates võidate mõlemad.
Näide: Pagari Liisu oli pereettevõttena turul olnud 28 aastat. Asja sees hakkas fookus tuhmuma ning käive langema. Võeti ette kliendiuuring. Loe lähemalt.
4. Vajadused
Millised on need inimlikud vajadused, mida sina oma äriga aitad lahendada? Kui headel aegadel olid rohkem hinnas Maslow’ püramiidi ülemised vajadused, siis rasketel aegadel tegeletakse just alumiste tasanditega – kuidas ellu jääda, kuidas mitte nälga tunda, kuidas säilitada kodu, tervis ja töö. Kas sinu pakutav on vajalik ka majanduslanguses või tuleks midagi ümber teha, juurde luua teenuseid-tooteid?
Näide: Aiamajade tellijad tahavad täita pikaajalist unistust, aga kohtavad teekonnal mitmeid takistusi. Loe lähemalt.
5. Harjumused
Kuidas oli tarbija harjunud sinu teenust-toodet enne eriolukorda tarbima? Mis on eriolukorras muutunud? Kas klientideni on raskem jõuda? Kui nemad ei saa enam nii palju liikuda, siis äkki sina saad teist teed pidi nendeni jõuda? Harjumustest kujunevad aja jooksul trendid. Kui märgatakse, et kodus töötada ongi efektiivsem, perega koos väljas olla on mõnus, siis jäävad uued harjumused püsima ning on vaja ideid, kuidas toime tulla tekkinud uute vajadustega, nt mida väljas teha, kuhu minna jms.
Näide: Veebimajutus.ee pakub eriolukorras kiiret lahendust, kuidas üles panna e-pood. Loe lähemalt.
Näide 2: kui on soov minna uuele turule, tuleb tunda selle turu tarbijat ja eripärasid. Kaardistasime kolme toote jaoks kolm valdkonda:
- kala Eesti turule – loe lähemalt.
- innovaatiline nahatester globaalsele turule – loe lähemalt.
- terviseteenus Soome turule – loe lähemalt.
6. Koostöö
Headel aegadel kogesin ettevõtetes ka vastuseisu koostööle. “Ah mis, saan ise hakkama!” Koostöös sünnivad aga väikesed imed, mille peale ise ei ole tulnud ja võidavad kõik. Ka kulude kokkuhoius ning emotsiooni pakkumises. Tarbijale läheb korda, kui tema mure või vajadus lahendatakse kiiresti ja toreda emotsiooniga. Selleks mõtle: kellega sul on sama sihtrühm? Kellega on samad väärtused? Milliseid teenuseid-tooteid pakutakse sinu piirkonnas ja kuidas neid ühildada? Kuidas saaksite teha koostööd?
Näide: Värska vesi soovis muuta toote välimust (rebränding), aga sai klientidelt ka lisaks tootele tagasideks, et Värska maine asukohana ei ole kiita – kõik on kohapeal vanakool ning koostööd vähe. See aga mõjutab ka toote mainet ja ostuotsust. Loe lähemalt.
7. Heategevus
Raskeid aegu aitab üle elada hoolimine. Kes saab, panustab omalt poolt ja tänab kohviga näiteks meedikuid, paneb õla alla tasuta kontsertidega, loob tugiüksuse vms. Selline turundus aitab kaasa hea mainekuvandi loomisele ja heategu mäletatakse ka pärast kriisi.
Näited: Lauljate tasuta e-kontserdid; dokfilmifestival, mis tegi juurdepääsu üle 300 dokfilmile. Vaata siit.
Kokkuvõte
Raske aeg annab võimaluse üle vaadata väärtused: mis on oluline ja mis mitte? Millega me hästi hakkame saame, aga millega peaks veel vaeva nägema? Kui hästi me oma kliente tunneme ja neid mõistame? Kas meie teenused on veel oodatud ja kas me oleme konkurentsivõimelised? Kui varem on vastamiseks aega nappinud, siis nüüd tasub see aeg võtta.
Olgem terved, paindlikud, kuulakem ja hooligem!
Artikkel ilmus:
1) Veebimajutus.ee
2) Raha.geenius.ee