Raamatukogu
Taust ja vajadus
Pärnu Keskraamatukogu avati 7. jaanuaril 1909. aastal ja asub Pärnu südalinnas. Uue, tänapäevase klaashoone sai raamatukogu 2003 aastal. Raamatukogu on populaarne nii tudengite, pensionäride, muusikahuviliste, saksa keele oskajate, näituste austajate, töö tegijate, raamatuklubi liikmete kui ka paljude teiste hulgas. Raamatukogule kuuluvad ka mitmed haruraamatukogud: Audru, Jõõpre, Lindi, Lavassaare, Aruvälja, Tõstamaa, Tõhela, Pootsi ja Paikuse.
Igal raamatukogul on oma eripära, kuid võtsime fookusse just keskraamatukogu, et aru saada kuidas hallata nii erinevaid sihtrühmi ja pakkuda muutuvas maailmas kõigile midagi väga hästi?
Ülesanne:
Arusaam, mida lugeja vajab ja väärtustab.
Tellija:
Pärnu Keskraamatukogu
Aeg:
November 2020
Teostaja:
Mari Arnover
Eesmärk
Teha kaardistus, mis inspireeriks pikaajalisi töötajaid oma tööle värskema pilguga vaatame, kaasata lugejaid ja nende vaatenurka ning viia ellu asju, mida päriselt vaja on ja elu paremaks teevad. Sündis midagi suuremat kui esialgu plaaniti.
Õigete küsimuste küsimine
Kuigi tagasideküsitlusi on raamatukogus tehtud ennegi, siis sel korral lähenemise pisut teise nurga alt. Mida teada tahtsime?
- Milliste märksõnadega me oma lugejate jaoks seostume? Eesmärgiga arusaada, mida oleme teinud hästi, mis häirib ja mis on meie tunnused.
- Mis on lugeja jaoks meie juures oluline, mida ta väärtustab? Siin andsime ette vastusevariandid, et näha milline temaatika on prioriteetne ja milline teisejärguline.
- Millised on ettepanekud meile, mida võiksime kaaluda ellu viia, muuta, täiendada? Kui kõigil on kogemused, siis on lihtne öelda, mis meeldib, mis häirib. Ainult tagasisidest saab kujundada paremat homset.
- Lisaks vastaja taust: sugu, elukoht, sotsiaalne staatus (käib tööl, õpib, on kodune, töötu, töövõimetu), kui tihti raamatukogus käib.
Ehk kokkuvõttes: konkreetne, lühike ja üheselt mõistetav küsimustik.
Väljavõtted intervjuudest
„Tahaks viimasel ajal märkida, et väga suur väärtus on ka sellel, kui leian uuesti asutust külastades eest tuttava keskkonna, olukorra. Muutusi on meie ümber nii palju, et stabiilsus on teretulnud täiendus. :)“
„Ammu oleks aeg see teisele korrusele viiv trepp korda teha. Sellisel kujul, s.t astme võtmiseks peab ainult ühte jalga tõstma ei ole ta mugav ja ei vasta ka headele tavadele projekteerimises ja ehituses.“
„Kui teie majas oleks kohvik, oleks teil veelgi rohkem külastajaid. Siis ei peaks majast välja minema, kui soovid seal pikemalt töötada. Sinna saab kohtumisi kokku leppida.“
„Teha teismelistele oma raamatuklubi, et tuua veelgi enam noori hea kirjanduse juurde..“
„Teenindus saab alati rõõmsam ja sõbralikum olla. Lapse käest kuulen, et talle öeldakse harva tere vastu ja seetõttu ei julge ta ka küsima minna kui abi vajab.“
„Mulle kui külastajale meeldib raamatukogus raamatuid sirvides seda teha võimalikult mugavas pehmes toolis või diivanil, mitte kõvadel toolidel, nagu seda mõned raamatukogud pakuvad. Hetkel mulle ei meenu, mis tüüpi toolid on Pärnus. Juhul, kui kõvad, siis soovitan pehmemaid ja mugavamaid toole.“
„Minu meelest üsna täiuslik maja ja üsna täiuslikud inimesed, v.a. ebaõnnestunud trepimoodustis.“ 🙂
„Ei soovitaks vaid pigem kiidaks, väga asjalik, tegus raamatukogu, soojad inimesed, väga tublid olete!.“
„Raamatukogu kõik ruumid ei peaks olema haudvaiksed lugemisruumid, kus ei tohi sosistada ka mitte. Raamatukogu võiks meenutada osaliselt nagu hubast kohvikut, kus saaks lugeda ja tööd teha ka mugavas tugitoolis, kus tunneksid end koduselt ja hubaselt.“
„Ma ei ole siiani aru saanud, kas teil võib riiulite vahel ise raamatuid valida või mitte. Ja kui võib, siis süsteemist ei saa ikkagi aru.“
„Alati on hea tulla ja olla. Otsida ja leida.“
„Iga kord kui ma 3. korrusel istun, kardan tooli laua alt tõstmisega teisi häirida. Äkki nuputada midagi toolijalgadele, et neist tulenev müra ei kostuks raamatukogu teise nurka?“
Osalejad
Üleskutset uuringus osaleda jagati raamatukogu uudiskirjalistis, Facebookis ja Tartu Ülikooli Pärnu Kolledži tudengite listis.
Kvantitatiivuuringus osales 2886 lugejat – nii Pärnust, Pärnumaalt kui ka kaugemalt (suvelugejad, suvepärnakad).
Kui tihti raamatukogus käiakse:
- iga nädal 75
- 2-3 nädala tagant 299 (seoses raamatu tähtajaga)
- 1 kord kuus 1032
- 1 kord kvartalis 913
- 1 kord aastas 236
- harvem kui kord aastas 103
- vastavalt vajadusele, ajale, lugemisele, võimalusele 122
- ainult suvel 33
- 2-3 korda aastas 28
- muu: 45
Märksõnad
Iga päev saame inimestena kogemusi erinevate teenuste-kaupade-ettevõtetega. Meil on kujunenud oma selged eelistused ja mitte eelistused. Meil on kõigil oma arvamus, mis saadab meid kuklas ja paneb tegema alateadlike valikuid. Assotseeruvaid märksõnu uurides, saame teada oma teenuse-toote tugevad ja nõrgad kohad – millega on hästi ja millega peaks veel tööd tegema.
Kui raamatukoguga üldiselt seostuvad ikka raamatud, lugemine, vaikus, siis Pärnu Keskraamatukohta lisandusid:
- sõbralik, abivalmis ja hea teenindus (inimene);
- avarus, valgus, klaasist, suurte akendega hoone (arhitektuur);
- ilus, meeldiv, hubane, mõnus olemine (keskkond);
- kesklinnas, lähedal/kaugel (asukoht);
- kaldtee-trepp ebatraditsioonilise sammu pikkusega (ebamugavus);
- hea ja mugav laenutada, tagastada, töötada, parkida, tulla (mugavus);
Nii joonistusid välja mustrid, mida kõige enam arvati. Loomulikult oli ka vastupidiseid arvamusi, kuid tunduvas vähemuses.
Lugeja peab oluliseks
Soovisime teada, milline temaatika on prioriteetne. Pakkusime ette vastused, mis kataks olulisemad teemad. Võimalus oli valida mitu vastust. Kõige rohkem väärtustatakse inimest:
- Sõbralikke teenindajaid (2368 vastust)
- Hubasust, interjööri (1460)
- Värske kirjandus ja ajakirjandus (1245)
- Erialakirjandus (1225)
- Keskendumist, vaikust (1048)
- Muu
See näitab, et inimfaktor on tehnoloogia kõrval väga oluline, sest seotud inimese põhivajadusega – olla mõistetud, suhelda, kuuluda kuhugi, saada tunnustust, lähedust, mitte tunda end üksi. Ning just seda rolli tihti klienditeenindaja ka täidab. Kui saame sellest aru, saame pakkuda ka igale inimesele paremat teenust – kes tuleb suhtlema, kes ei julge küsida, kuigi vajaks abi, kes otsib nukralt abi eneseabiraamatust, kellel on jäänud suhtlusringkond väikseks ja vajab suhtlust.
Kaardistatud lugejate vajadused:
- kuulumine kuhugi – kas raamatuklubisse, lugejaskonda, lasteringi vms;
- info saamise vajadus;
- meelelahutusvajadus;
- suhtlemisvajadus;
- õppimise, töötamise, keskendumisvajadus;
- eneseareng;
- mugavus;
- nälg-janu;
- selgus ja arusaam (kus miski asub, kuidas midagi kasutada, et vähendada ebamugavust, hirmu);
- jm.
Lugeja ettepanekud
Kui küsida klientide käest, mida nad tahavad, siis tavaliselt (90%) juhtudel nad ei tea. Kui aga küsida, mida muuta või täiendada, tuli väga palju sisukat tagasisidet, sest kõigil lugejatel on kogemused – nii head kui mitte nii head. Ettepanekud analüüsisime läbi ning jagasime teemade kaupa gruppidesse:
- Vaikus/lärm, keskendumine
- Mugavus, hubasus, interjöör
- Toit-jook
- Trepp ja liikumine
- Inimene ja teenindus
- Raamatute valik
- Üritused, tegevused, näitused
- Kommunikatsioon ja turundus
- Raamatulaenutus, viivis, tähtajad
- Raamatute füüsiline leitavus, suunaviidad
- Lahtiolekuajad
- IT küsimused
- Muu
Eelnevad teemad sai omakorda jaotatud:
- Juba toimiv ja olemas
- Kiirelt tehtav ja töös
- Vajab otsuseid ja oleks mõistlik ära teha
- Vajab linna abi, suuremat eelarvet ja ilmselt kunagi tulevikus
Lühidalt: tekkis veelgi parem arusaam lugejast ja tema vajadustest, käima lükati ettepanekutest tulenev projekt ja kampaania, et edusamme lugejale pidevalt kommunikeerida – mis on tehtud, mis tegemisel. Ikka selleks, et lugeja tunneks ennast kaasatuna, oodatuna ja mugavalt.
Tehtud: uuring, analüüs, inspiratsiooniettekanne, tegevuskava, läbirääkimised koostööpartneritega, et asju vaikselt ellu viia.
Loe kokkuvõtvat artiklit siit
„Sellised uuringud on alati kasulikud ja aitavad paremini mõista klientide vajadusi ja toovad teenusepakkujad oma elevandiluust tornidest välja. Tänu uuringule saime teada, et meie lugejad hoolivad meist ning me oleme neile vajalikud. Marile väga suur tänu, et aitas meil raamatukogu teise pilguga vaadata. Kohtume raamatukogus!“