Taust ja vajadus
Eesmärk: mõista veelgi paremini lugejaid koos muutuste ja trendidega ja kohaneda ajas, luues ka uusi teenuseid. Eesmärki aitas toetada ka Eesti Raamatukoguhoidjate Ühingu poolt 2017 paika pandud fookus raamatukogude arendamiseks 21.sajandil:
Missioon: Eesti raamatukogude missioon on aidata kaasa kultuursete, haritud ja elus hästi hakkama saavate inimeste kujunemisele. Selleks arendavad rahvaraamatukogud inimeste lugemisharjumusi, toetavad elukestvat õpet ja tagavad ligipääsu informatsioonile, teadmistele ja kultuurilisele sisule.
Visioon: 21. sajandi rahvaraamatukogud on usaldusväärsed, mitmekülgsed, võrdseid võimalusi pakkuvad ja kasutajate vajadustest lähtuvad inspireerivad info- ja kultuurikeskused, mis käivad ajaga kaasas ja reageerivad paindlikult ühiskondlikele ja tehnoloogilistele muutustele.
Ülesanne:
Tuua teenusedisaini mõtlemist, uurida lugejate tänaseid vajadusi.
Tellija:
Viljandi Linnaraamatukogu
Aeg:
aug.- nov. 2022
Teostaja:
Mari Arnover
Koolitus ja lugejauuring
Tegevustena panime paika:
- Teenusedisainikoolitus – teooria ehk kuidas paremini mõista lugejaid ja panne end nende kingadesse.
- Kvantitatiivuuring – kaardistasime ära lugejate tagasiside Viljandimaa raamatukogudele;
- Tulemuste esitlemine – kohtumine lugejate, KOVi ja raamatukogu töötajatega, esitlus ja arutelu.
Väljavõtted uuringust
„Viljandis on kõik tore ja läbimõeldud. Tegevused igale eale ka väikelastele. Jätkake samas vaimus: erinevad esinejad, huvitavad inimesed, jututuba lastele, kohtumine siin elavate välismaalastega, keeleõppe abi, nutitelefonide abi, abi ka inimesele, kel kodus pole arvutit.“
„Viljandi Linnaraamatukogu on lemmik. Käin paar korda kuus. Kui loeksin kiiremini, käiksin tihedamini. Vahest käin lihtsalt näituseid vaatamas, kui raamatud pole läbi loetud. Meie raamatukogu meeldib mulle sellepärast, et seal on alati hea aura, soe, hubane, toredad töötajad, hea raamatute valik, mul on alati hea meel, kui külastan seda maja. Ja tuju läheb alati heaks.“
„Väga kurb, et paljudes väikestes kohtades on just raamatukogusid suletud. Koolilaps ei peaks sõitma umbes 10-18 km, et laenutada kohustusliku kirjandust lugemiseks..“
„Kõo raamatukogu – ainuke ligiduses olev raamatukogu koos vahvate töötajatega, kellelt saab alati vastused huvitavatele küsimustele ja ka niisama elulistest küsimustest rääkida. Viimasel ajal muidugi satun sinna harvem aga seda toredam on kohtumine..“
„Kohvik võiks olla 1. korrusel, selline mõnus (tasuta) raamatute ja kunstnäitustega. Galerii on praegu nii kaugel ja kõrgel, et nõuab ikka väga suurt motivatsiooni. Kohvikus sündmused. Töökabinetid on head, aga vaja oleks nt läpaka ühendsmise võimalust kohaliku kuvariga, paremat ventilatsiooni ja ergonoomilist mööblit. Koostööd kodanikualgatustega jt.“
„Kui tellid mõne raamatu mõnest teisest raamatukogust siis võiks see natuke kiiremini kogude vahel liikuda. Ootan enda raamatut vist juba 3-4 aastat. Lõpuks tõin ise..“
„Raamatukogus toimuvad üritused võiksid ka e-mailile tulla. Tihti ei jõua kõikidel postritel silma peal hoida. (Äkki juba tulevad, aga pole märganud?). Tore oleks korraldada kohtumisi autoritega vms.“
„Kõige suurem puudus ongi see kui raamatukogu pole avatud ajal, mil ta peaks seda olema ja raamatukoguhoidjat peab otsima taga tema isikliku mobiiliga. Miks peab asutusse minemiseks, millel on ometi kindlad avamisajad, leppima eelevalt kokkusaamise mobiiliga kokku? Kui seda ei tee, kõnnid teenust saamata minema. Kas tööajad on ainult soovituslikud, aga mitte midagi sellist, millest peaks reaalselt kinni pidama? “
„Kõik on hästi korraldatud. Keda huvitab, see leiab ka kultuuriüritusi või loenguid. Paljud inimesed on oma kohustuste ja kodust kaugel tööl käimistega õhtuks nii väsinud, et ei jõua enam ei teatrisse , raamatukokku ega trenni. Teadlikumad oskavad oma jõudu ja aega paremini jagada.“
Teenusedisaini koolitus
Vaatasime suuremat pilti – millised on maailmas trendid, mis loob heaks teenuseks eeldused ja kuidas kliente paremini mõista?
Kvantitatiivuuring
Uuring toimus üleriigiliste raamatukogupäevade raames “Kohtume raamatukogus 2022”.
745 lugejat jagasid oma seisukohti Viljandimaa raamatukogude kohta, kellest 267 olid Viljandi linnast, 418 maakonnast ja 75 mujalt. Soovisime teada, mida vajatakse ja väärtustatakse, mistõttu oli fookus esimesel korral soovil teada:
- Mis seostub inimestel oma lähiraamatukoguga, mis lemmikraamatukoguga ja mis on Viljandimaa lemmikraamatukogu ning miks?
Lemmikraamatukogude TOP 7
- Viljandi Linnaraamatukogu (kõige suurem)
- Karksi-Nuia
- Kõo
- Võhma
- Mõisaküla
- Olustvere
- Halliste
- Millised sündmused raamatukogus kõnetavad? Miks? (vt all väljavõtteid)
- Mida soovitatakse raamatukogudele? (vt all väljavõtteid)
- Miks ei käida raamatukogus?
TOP 5
- Ei ole aega
- Kasutan raamatukappi (raamatukoguga suhe on ikka)
- Kodus on palju raamatuid
- Lahtiolekuajad ei sobi
- Ei loe eriti
Ära märgiti veel: halba ilma, tähtaegu, parkimist, digiraamatuid, e-kanalite kaudu enda harimist (alternatiiv), raamatute valik ehk sortiment, hooajaliselt (nt ainult suvevaheajal), tervis ei luba, lastega endale midagi valida tülikas jms. Teenusedisainis annab ka siin igale asjale pakkuda lahendust.
Vaata ka teisi selles valdkonnas tehtud töid:
„Viisime nii suuremahulise lugejauuringu läbi esimest korda ning olime ootusärevad – mida lugejad päriselt arvavad. Hea oli tõdeda, et tagasiside oli väga positiivne ning kiideti palju. Tuli ka soovitusi, millest osad teenused on meil juba täitsa olemas, aga pole järelikult lugejateni jõudnud ning oli ka soovitusi, mida peab läbirääkima linnaga. Saime hoogu juurde, et kommunikatsiooni lihvida, lugejatele erinevalt läheneda ja vastavalt vajadustele sisu pakkuda. Raamatukogud ei kao kuhugi, neid on väga vaja.“