Kuidas osta disainiteenust?
Raamatututvustus: „You’re my favorite client“, Mike Monteiro, 2014
Hakkad tellima esimest disainitööd? Sa pole päris kindel kust alustada ja kellelt tellida? Antud raamat on väga väärt esimeseks sammuks, mida soojalt soovitan. Tihti hakkab asi rappa kiskuma juba sellest, et disaini definitsioon on segane. Disain ei ole ainult see, kuidas asi välja näeb, vaid see, millist probleemi ja kuidas ta lahendada aitab. Väärt (teenuse)disainer aitab Sul välja töötada lahenduse, mis kasvatab Sinu äriedu.
Selleks on sul vaja professionaali, kes teab, mida ja miks ta teeb, kellel on kogemust. Kuidas teda ära tunda ja mis võib protsessis ette tulla isegi siis, kui tegemist on proffiga? Toon siin välja 6 soovitust raamatust (neid on kokku seal tunduvalt rohkem), mis toetuvad mu enda kogemusele, olles töötanud disaineritega koos ca 15 aastat (saanud väga erinevaid kogemusi) ja olles nüüd ka ise (teenuse)disainer:
Disaini tellimise 6 soovitust
1. Hea märk: disainer küsib küsimusi
Üks esimesi küsimusi, mida väärt disainer küsida võiks, on: “Mis on asja eesmärk? Kuidas sa hakkad tegema raha sellega, mida ma sulle disainin?”. Siis peab ka sinul vastus olemas olema. 🙂 Mis juhtub, kui disainer küsimusi ei küsi? Sa saad midagi, mis võib olla ilus, aga ei täida eesmärki ehk ei tööta nii nagu sa oled ettekujutanud. Ja nii võibki jääda kujundusi tegema – ikka pole päris see, aga aru ka ei saa, mis täpselt ei sobi…
Seega, esmalt vaata, kui palju on tema tehtud tööde hulgas erinevatest valdkondadest eriilmelisi töid – see näitab kui laialt ja kindlalt saab ta aru äriprobleemidest.
Teiseks, vasta kõikidele disaineri küsimustele ja anna talle nii palju sisendit, et oleks võimalik mõista ärilist seisu ja probleemi, mida on vaja lahendada.
2. Sihtrühmast arusaam paneb paika fookuse
Kuna tegelen palju klientidest arusaamisega ja nende mõtete-vajaduste-väärtuste “tõlkimisega”, siis oli nii hea kuulda, kuidas ka autor on jõudnud oma pika kogemusega tõdemuseni, et kliendiuuringud ei ole ajaraisk, vaid äriedu algus – sa tead kindlalt, kuhu suunas minema hakata ja miks, sest on mõistmine KELLELE kõike tegema hakatakse. Ka ma ise ei ole fookusgruppide fänn ning lõbus oli lugeda autori sarnast tõdemust: “Ainus mida fookusgruppidest õpitakse – kellel on kõige kõvem hääl.” Kliendiuuringuteks on palju võimalusi, mis rohkem tulu toovad, näiteks intervjuud.
3. Hea märk: disainer argumenteerib ja võtab kuulda
Iga disaineri karjääris on see ahaa-moment, kui ta märkab, et klient tahab midagi, mis ei täida tegelikult eesmärki ehk kui klient on pähe võtnud mingi asja ja soovib seda nüüd visuaalselt näha. See eeldab vestlust ja argumenteerimist, milleks kõigil disaineritel ei pruugi olla selgroogu või kogemust. Kogu tiim peab silme ees hoidma algset projekti eesmärki ja probleemi, mida lahendatakse ning kõik miniotsused peaksid olema sellest juhitud. Üks väga hea küsimus, mida töö tellijana võid alati disainerilt igas etapis küsida: “Kuidas sa sellesse punkti jõudsid?”, mis annab aimu, kui hästi ta eesmärgist on juhindunud ja seda põhjendab.
4. Eelarve – kui see vajab aega, vajab see ka raha
Kui sa küsid viielt erinevalt disainerilt pakkumist, saad sa ka viis erinevat pakkumist nii sisult kui hinnalt. Miks? Erinev kogemus ja vaatenurgad. Kompleksete probleemide efektiivne lahendamine nõuab kogemust ja see omakorda hoiab aega kokku. Kõigi elu teeb lihtsaks see, kui ütled, mis on sinu ootus, mis on probleem, mida on vaja lahendada ja mis on eelarve. Samas jääd paindlikuks ja kuulad professionaali soovitusi protessi käigus.
5. Koostöö on kahesuunaline maantee
Disain on üks naljakas valdkond, kus inimesed arvavad, et kuigi nad pole seda õppinud ega kokkupuutunud, võivad nad hakata arvama. Arvamus “Mulle see ei meeldi” kahjuks ei ole pädev. Miks? Sest lahendust luuakse probleemi lahendamiseks ja konkreetsele sihtrühmale. Sina ei ole suure tõenäosusega sihtrühm. Kui sina ei tee oma tööd ehk ei lase professionaalil teha oma tööd, siis kes teeb sinu tööd? Kas tead, mis on näiteks nr 1 probleem, miks projektid hilinevad? Sest klient ei tee otsuseid kokkulepitud ajal ehk kiirelt. Kas tead, kes on selles projektis ärivaldkonna ekspert? Sina. Tee oma tööd hästi.
6. Aus kommunikatsioon
See algab rollide ja ootuste jagamisest kuni selleni, kui midagi ei tundu õige. Kui me jätame tellijana ütlemata, et “ei saa aru” või “ei ole päri”, vaid noogutad kaasa ja loodad, et tiim ise saab aru, ei ole õige. Esiteks kaotatakse aega, teiseks usaldust ja kolmandaks kannatab tulemus, mida tõenäoliselt ei taheta ellu rakendada. Milleks siis kogu see aja- ja rahakaotus? Mida ausam oled, seda parema asja saad. Kui sulle tundub, et kõik sujub liiga hästi, siis ilmselt on keegi jätnud midagi rääkimata. Kui mängus on inimesed, võib ikka midagi ootamatut juhtuda, kuid oluline on see, et sellest räägitakse enne kui hilja. Antud õhkkonna soodustamine on oluline.
Kokkuvõttes: kas antud raamatu lugemine hoiab suuremad jamad ära? Võib, aga ei pruugi. Kuna tegemist on inimestega, võib igasugu asju ette tulla. Ka ise tuleb peeglisse vaadata ja olla proff. Tasub oma sisetunnet usaldada ning teada, mis on ok ja mis ei ole. Hea koostöö aluseks on nagu teisteski valdkondades: kogemused, aus kommunikatsioon ja inimeste keemia.
Peatükid ja teemad raamatus: Miks disaini vaja on; disaineri palkamine; koostöö; töö hindamine; kui kõik sujub; kui kõik ei suju.
Raamatu autorist: disainer, kes täna peab oma disianibürood Mule Design Studio. Lisaks esineb, on raamatute autor ja podcasti pidaja. Temalt soovitan ta raamatut Ruined by Design, mis räägib eetikast disainis.
Häid disainikogemusi!