Raamat: “Idioodid minu ümber”

Kuidas valida tiimi sobivaimaid inimesi? Kuidas kellegagi suhelda kirja teel? Mis kedagi motiveerib? Mida keegi kardab? Kuidas mõista inimüüpe paremini? Laias laastus saab inimesed jagada neljaks, millest kindlasti juba ka kuulnud oled – koleerik, sangviinik, melanhoolik ja flegmaatik. Jäi kuidagi kaugeks, eks? Aga kuidas tunduvad domineeriv, inspireeriv, stabiilne ja analüütiline tüüp? Teine asi, eks? Kuidas seda teadmist ka päriselt töös ära kasutada? Näitangi kui praktiline antud raamat on.

Raamatusoovitus: “Idioodid minu ümber”, Thomas Erikson, 2014

Inimeste käitumise saab jagada tänu Hippokratesele neljaks põhitüübiks:

  • Domineeriv ehk koleerik (punane);
  • Inspireeriv ehk sangviinik (kollane);
  • Stabiilne ehk flegmaatik (roheline);
  • Analüütiline ehk melanhoolik (sinine).

Umbes 5% inimestes olevat 100% puhtalt üks tüüp. 80% on kahe segu ja ülejäänutel kolme segu. Kõige levinumad kombinatsioonid on sinine-punane, punane-kollane, kollane-roheline, roheline-sinine. Neid kõik lahkab raamat üsna põhjalikult ning kõigil võimalus ära tunda nii ennast kui kolleege.

Mida inimtüübid ootavad?

Selleks, et tekiks dialoog ja koostöö, on vaja mõista inimeste ootusi. Mis on igat tüüpi iseloomustav ootus lühidalt: punased tahavad teada MIS?, kollased KES?, sinised MIKS ja rohelised KUIDAS?.

  1. Punaste ootus: “Tee, mida ma käskisin ja kiiresti või veel kiiremini!”.
    Nad on ise kiired ja ootavad seda ka teistelt. See teeb nad kärsituks. Mõte ja tegu on üks. Ehk kui sa tahad nendega hästi kohaneda, tee kiiresti, valmistu kohtumiseks ette, räägi asjast ja ära raiska aega. Talle meeldivad aktiivsus, intsiatiiv, kaasamõtlemine, motiveeritud inimesed ja keegi, kes tegeleb detailidega.
  2. Kollaste ootus: “Kas pole tore siin koos olla?”
    Nad on empaatilised ja tundlikud teiste tujude suhtes. Positiivse õhkkonna tekkimiseks ela neile kaasa, anna positiivset tagasisidet, tööta kaasa. Kollastel pole kannatust tegeleda asjadega mis ei toimi. Alusta rääkimist suurest pildist (nt kasutusjuhendit ei hakka ta kunagi lugema). Kollased toetuvad kõhutundele ja neil on palju ideid, kuidas asju lahendada. Nad on avatud,  head suhtlejad, suure egogoga ja naudivad tähelepanu.
  3. Roheliste ootus: neile ei meeldi muutused.
    Pead kõvasti kannatust varuma. Neile tuleks aeg-ajalt võimaldada vaikust, rahu ja tegevusetuse perioode. Nad ei näita ise initsiatiivi, seega kaasa neid ise, muidu panevad tagaukse kaudu plehku. Kui soovid talle kriitikat edastada, siis ainult nelja silma all ja nii, et ta saab aru, et tema on ikka tore, ainult käitumine vajab parandamist ning ootad seda ja seda.
  4. Siniste ootus: “Väga hea on kõik esmalt läbi mõelda.”
    Ta valmistub ise alati kõigeks põhjalikult ja ootab seda ka teistelt. Teda huvitavad faktid. Kui sul vastust ei ole, siis ütle, et sa ei tea – ta ei armasta valet ega keerutamist. Müügiinimesed tunnevad sinised kohe ära – nad tunnevad toodet ostma tulles vaata et pareminigi kui müüja. Eraelust ta ei räägi, aga võib ajas avaneda.

Kuidas keegi kirjalikult suhtleb?

Kui saad kolleegidelt kirju, siis need on erinevad. Osasid on lihtne mõista, teised tekitavad nõutust. Tegelikult on asi lihtne:

  • Punaste kirjad on nii konkreetsed, et sul võib jääda mulje, et ta on vihane. Ei, ta on konkreetne.
  • Kollaselt saad muretuid ja positiivseid kirju, kus midagi võis ka kirjast maha ununeda. Ta on spontaanne.
  • Rohelised on hästi inimlikud ja panustavad heale tundele / suhtele, ka kirja teel.
  • Sinised on kirja läbi mõelnud ja kõik vajalik on kirjas ning lisas. Tööta lihtsalt läbi!

Kirja näited siin. Kas tunned ära oma kolleegid?

Mis tekitab kellegi jaoks stressi?

  1. Punaste stressifaktorid: kui neilt võetakse ära mõjuvõim, kui puuduvad väljakutsed, kui ta ei näe tulemusi, vaid aja- ja ressursiraiskamist, kui asi muutub rutiiniks, kui tehakse rumalaid vigu, kui keegi kontrollib jne. Stressis punane hakkab teisi süüdistama. Nad on teistest nõudlikumad – nii enda kui teiste suhtes ja seda eriti stressi situatsioonis, siis on nad ka kannatamatud. Mis temaga siis toimib? Käsi tal ennast kokku võtta.
  2. Kollaste stressifaktorid: kui talle tundub, et ta on nähtamatu, kui keegi on asja suhtes skeptiline, kui huumor on keelatud, kui häbistatakse avalikult jms. Stressis ei luba tema ego nähtamatuks jääda ja ta tõmbab tähelepanu. Mis temaga toimib? Luba tal korraldada pidu – et ta saaks sotsiaalselt ja lõbusalt auru välja lasta.
  3. Roheliste stressifaktorid: kui puudub turvatunne, kui on liiga palju lahtisi otsi, kui neil istutakse kukil, välkkiired (kursi)muutused, kui peab astuma rambivalgusse jms. Roheline muutub stressiga väga kinniseks ja peaaegu tundetuks. Mis temaga toimib? Luba neil mitte midagi teha, kuni stress vaibub.
  4. Siniste stressifaktorid: kui räägitakse ei-tea-mida, kui juhtkond on teinud spontaannse otsuse, kui palutakse olla paindlikum, kui on liiga palju emotsionaalseid inimesi jms. Stressis sinine muutub üleliia pessimistlikuks. Mis temaga siis toimib? Anna talle mõtlemiseks ja analüüsimiseks aega.

Kuidas meeskonda kokku panna?

Tihti küsin juhtidelt, kuidas nad meeskonna on kokku pannud. Nii mõnigi kehitab õlgu või ütleb, et seda tegi personalijuht. Tark juht koondab tiimi inimesed, kes a) sobivad kokku b) täidavad talle pandud eesmärki kõige efektiivsemalt. Sellise valiku tegemine on kunst.

  • Suurt pingutust ei nõua omavaheliseks koostööks sinised-rohelised, kes tahavad aega rahulikult läbimõtlemiseks ja faktide kogumiseks ning punased-kollased, kelle jaoks on kiirus oluline ja kipuvad puusalt tulistama;
  • Teineteist täiendavad ka vastandid ehk kui panna kokku sinised ja punased, siis mõlemad on orienteeritud teemale – punased on gaasipedaalil ja sinised piduril;
  • Üsna suur väljakutse on panna punane ja roheline tiimina koos töötama, sest punane on ammu alustanud ja ei jõua rohelise vingumist ära kuulata.

Konflikt ja harmoonia

Kuidas luua õhkkonda nii, et kõigil oleks hea ja jõutaks ka tulemusteni? Mis juhtub aga viha ja konflikti korral? Kuidas nt suhtutakse konflikti? Konflikti võib vaadata kahel viisil:

  1. Harmoonia ootus tähendab seda, et konflikti välditakse ja püütakse kõigiga hoida häid suhteid. Konflikti tekitajad on sel juhul häirivad ning teeseldakse, et midagi pole juhtunud. Eriti osavad on selles rohelised, aga ka sinised.
  2. Konflikti ootuses konflikti tunnistatakse ja seda peetakse loomulikuks, sest inimesed ei saa olla pidevalt üksmeelel. Siin on oluline konflikti kohe märgata kui see tekib ja sellega eos tegeleda. Siin inimesed ütlevad kohe, kui märkavad midagi, mis ei toimi. Loomupäraselt teevad seda punased ja ka kollased.

Kokkuvõttes

Meid ümbritsevad suhted kõikjal ning mida varem taipad, et võti on teiste mõistmises, muutub kõik – sinu moodustatud tiimid harmoneeruvad, uued töötajad on valitud nii oskuste kui vajaliku inimtüübi järgi, arusaamatusi tekib vähem ning ka tulemused tulevad lihtsamalt. Ja nagu ikka – oskus inimtüüpe ära tunda tuleb läbi praktiseerimise. Kui sa pole kindel, siis muutu nö. “roheliseks” ning kuula ja jälgi. Raamat mõne selleks häid nippe, mida kohe ellu saab rakendada.

PS Raamatut on veel poodides saadaval.
PPS Teine raamat, mida soovitasin inimeste paremaks mõistmiseks varasemalt: https://www.kliendiuuringud.ee/reeglid-inimestest-arusaamiseks/

Head teineteise mõistmist!

Mari Arnover
Näen asju kasutaja vaatenurgast ning toon ettevõtetele tagasi värske vaate, mis asja sees olles tihtipeale tuhmub. Vaatan suuremat pilti, aga ka detaile ning trende, tekitan seoseid ja pakun lahendusi.