Heimon kala
Taust ja vajadus
Heimon kaubamärk on Soome turul olnud ligi 10 aastat ning soovis siseneda Eesti turule. Turud on erinevad ning vaja oli aru saada kohaliku turu tarbija harjumustest.
Ülesanne:
Kaardistada eestlaste kalaharjumused
Aeg:
Kevad 2019
Tellijad:
PRFoods
Tegija:
Mari Arnover
Arusaam, kuidas tarbija mõtleb, millised on harjumused, vajadused ja hirmud seoses kalaga, et oleks võimalik seada turundusfookust, teha tootearendust ning pakkuda teenust, mida vajatakse.
Kvalitatiivuuringus osales 18 tarbijat üle Eesti, kes armastavad mereande või pigem vastupidi – pelgavad; vallalised, pered, kokandusoskustega ja ilma.
Väljavõtted intervjuudest
„Lõhe on Eestis säästupidupäeva söök ehk uus seapraad - otsaesine ei lähe higiseks kui ahju viskad. Hakkab devalveeruma. Lähed külla - jälle lõhe, aga saad aru, et lihtne suurele seltskonnale teha. Lisaks nädalavahetusel sooduspakkumistes. Mis seal salata - isegi teed kui külalised tulevad.“
„Poes ei tule kala meelde. Keha harjumusest on väljas. Tahtsin ükspäev suppi teha – kaalusin teha selget lõhesuppi. Lugesin retsepti – johhaidii – mul on tervet ladu siis ju vaja! Kõik need kartulid, tillid, puljongid ja ei tea mis kõik veel! Mis ma nendega pärast teen? Ja mis kala mul selleks vaja on? Mis suuruses? Alternatiivid kalatoitudele on tunduvalt lihtsamad. Üksi elades ei ole ma ka suur Jamie Oliver, olen harjumuste ori.“
„Jeerum - mõni kalatootja nimi?! Tean, et üks leedukas laiutab siin ja kas Viru Rand on veel alles? Ei ole oluline. Riiuli ees tunned oma tooted ära. Kalariiulis on muidugi see, et kas on habeme või piibuga vanamees peal. Ja nii juhtubki, et kui eristub kujundus silmnähtavalt, siis ta ostukorvi libiseb ka. Hinnad suhteliselt sarnased ja hambaid krigistama ei pane.“
„Poes on ikka ka nii, et – oo, värske kala, mõistliku hinnaga, miks mitte? Kõnetab. Käigupealt otsustad, mida temast teed. Kuna valik ei ole suur, ei saa pirtsutada. Infomüra on palju ja ei ole väga mõelnudki, kust tuleb ja kuidas kasvatatud.“
Eestlane sööks rohkem värsket kala, kui ta kätte saaks, mõistliku hinnaga ja teha oskaks. Vajab nii teadmisi kui ka oskusi ehk aitab harimine, julgustamine.
Kõige olulisemaks peetakse:
- kala peab olema värske, värske, värske!!!
- päritolu (mida lähemalt, seda värskem, ja hea, kui teaks kasvataja põhimõtteid);
- vähe töödeldud, e-ainete vaba (sh sööt, hormoonid jms);
- hinna ja kvaliteedi suhe;
- pakend, sh ökopakend;
Loe kokkuvõtvat artiklit Eestlase 10 kalaharjumust
„Hindame kõrgelt kvalitatiivuuringu käigus saadud tagasisidet ja kommentaare. Tulemused liialt ei üllatanud, kuid oma heameeleks saime paljuski kinnitust meie sisetunde põhjal tehtud sammude õigsusele. Mentori tugi, sisend, kommentaarid, tagasiside ja tehtud uuring olid ja on meile väga kõrge väärtuse ja kaaluga.“