Mis on innovatsioon?

Eesmärk ja vajadus

Projekti eesmärk oli tuvastada peamised ettevõtluskoostöö- ja innovatsiooni kitsaskohad nii Tallinna Ülikoolis kui teistes neljas osalenud ülikoolides – Tartu Ülikoolis, TalTechis, Riia, Jyväaskylä ja Kaunase ülikoolis. Tallinna Ülikool, kes projekti vedas, osaleb ülikoolide koostööprojektis UniteD, mis loob hea võimaluse kogemuse jagamiseks teiste ülikoolidega.

Tallinna Ülikoolis tegeleb toode-teenuste arendusega EXU – arendus- ja koostöökeskus, mille alla koondatud 400 teadlast ja õppejõudu ning projektijuhid. Mind paluti projekti teenusedisainerina mõtestama ja suunama.

Foto: Alex Knight, Unsplash

Ülesanne:

Kaardistada ülikoolide seisu innovatsiooni ja teadmussiirdega

Aeg:

oktoober 2023 – juuni 2024

Teostaja:

Mari Arnover + TLÜ tiim eesotsas Mart Repnauga

Hetkeolukorra kaardistamine

Mõtestamine

Esmalt tuli aru saada, mida innovatsioon erinevate ülikoolide jaoks tähendab – kas on kasutusel mõiste, millest kõik ühtviisi juhinduvad? Selgus, et ei ole – seda on vaja.

Projekt oli jagatud kahte etappi, mille käigus tekkisid kodutööd ja töötoad iga ülikooli kohta.

Etapp 1:

  • innovatsiooni mõiste defineerimine;
  • kitsaskohtade tuvastamine innovatsiooniprotsessides;
  • lahenduste otsimine kitsaskohadele.

Etapp 2:

  • teadlaste, klientide ja projektijuhtide kaasamine konkreetste tehtud tööde kaardistamisel.
  • kokkuvõte teadlase, investori ja ülikooli projektijuhi teekonnast, ootustest, kitsaskohtadest teadusteenuse pakkumisel.

Tulemus

Innovatsioon saab parimal moel sündida siis, kui tulevad kokku teadmus (teadlased kui uue teadmise loojad) ja elluviijad (kliendid, kes on huvitatud ja võimelised uue teadmise teenustesse või toodetesse ümber vormima). Ülikool EXU näol saab siin pakkuda kokkuviimise teenust. Innovatsioonivõimekus sõltub väga suurel määral just sellest inimlikust faktorist seal kesksel, kui hästi suudekse eri poolte vajadused ja huvid kokku tuua.

Tekkis juurde selgust ülikoolisisestes innovatsiooniprotsesside seisust ning andis teadmise kitsaskohtadest, millega edasi tegeleda.

See kuidas iga ülikool saadud sisendit kasutab või rakendab, sõltub suuresti eesmärkidest, rahastusest kui ka inimestest.

Väljavõtted uuringust

„Koostöö Kliendiuuringute, kui välise partneriga, oli ülikoolile oluline väga mitmel moel. Küsides ebamugavaid küsimusi, aga ka püüdes mõista meie protsesside iseloomu, andis Mari meile väga väärtusliku kõrvalpilgu ja aitas meil korrastada oma protsesse ning klienditeekondi. Kitsaskohtade kõrval said selgemaks ka meie tugevused ning eelised teiste ülikoolide ees.“

Aija Sakova, Tallinna Ülikooli Teadmussiirde ja projektide keskus juhataja