Raamatute soovitused
Minu kirg on inimene ja temast aru saamine. Olgem ausad, kõik probleemid viivad inimeseni, seega mida paremini mõistad sa iseennast, seda paremini mõistad ilmselt ka töötajaid, koostööpartnereid, kliente, pereliikmeid, sõpru. Igaühel meist oma õppetunnid elus ja otsime vastust küsimusele: kuidas lihtsamalt inimesest aru saada? Panin kokku mõned raamatud, et pakkuda vaadet inimesele eri nurga alt – nii lihtsat ja harivat lugemist, kui ka seda, kuidas reaalselt kliendiuuringut ettevalmistada, Maslowi vajadustepüramiid ettevõttes tööle panna või kuidas täiendada väärtuspakkumist.
Raamatute teemad:
Kui otsid ajaviidet ja lihtsat lugemist:
1. „The Rules of People”
Richard Templar, 223 lk, 2018.
Küll oleks lihtne, kui oleksid reeglid, mis aitavad inimestest aru saada, eks? Kõik on isiksused ja erinevad üksteisest oma veidruste, lapsepõlvekogemuste ja harjumustega. Hea uudis on see, et võime küll olla erinevad, aga miski meis on alati sarnane. Selles raamatus tuuakse välja käitumismustrid, millest on võimalik aru saada, sest on teada põhjus, MIKS me käitume nii, nagu käitume. Seega siiski ON olemas üldised reeglid, mis aitavad meid eluülikooli kõige olulisemal kursusel edasi. Loe edasi
2. „Hostmanship. The Art of Making People Feel Welcome.”
Jan Gunnarson, Olle Blohm, 138 lk, 2003.
Üks enim inspireerinud raamatuid, mis oli ajast ees. Kahe hotellipidaja praktilised tähelepanekud turismisektoris kliendi mõistmisest. Stiil on muhe, naerdakse ka iseenda ämbrite üle, näiteks kuidas nad juhtidena võtsid enda peale üheks õhtuks restorani teeninduse, arvates, et mis see siis ära ei ole ning süües peagi oma sõnu suures kaoses. Ajatud mõtted, kus väärtus on inimeste heal kohtlemisel, tundel, et sa oled teretulnud. Õhuke raamat täis mahlakat elu ja põhiväärtusi.
See on kliendikogemuse “piibel” ja raamatu saad alla laadida PDF-na siit.
3. „Just Listen”
Mark Goulston, 233 lk, 2010
Kuulamine… mis seal siis ära ei ole? Tegelikult, ega me ikka ei oska küll (hea küll, räägin enda eest). Poole peal tekivad uued mõtted ja soov neist ka rääkida. Ja sealt need jamad algavad…
Olen kogu aeg imestanud, miks naised näägutavad. Keda see aitab? Minu kosmeetik selgitas mulle lahti: see on segu ootustest ja hirmust-pettumusest, et need ei täitu(nud). Ta olla mõni aeg tagasi jõudnud ka arusaamani, et polegi sellist inimest, kes oskaks mõtteid lugeda – kui tahad midagi, anna sellest selgelt teada! Kas me ka oskame küsida: „Mida sina ootad sellelt nädalavahetuselt? Sellelt suvelt? Sellelt koosolekult?“ Väga ei küsi. Loe edasi
4. „Lean Customer Development”
Cindy Alvarez, 218 lk, 2014
Kvalitatiivuuringuga saad teada, mida sinu kliendid tegelikult oluliseks peavad ning võid saada üllatuse osaliseks. Olen seda uuringute läbiviijana korduvalt ise kogenud – eeldada ei saa ja hüpoteesid ei pruugi paika pidada, aga uut kogeb iga kord. Räägid inimestega, kuulad, jälgid ja mõistad, mida kliendid-kasutajad teevad ning miks. Analüüsid korduvaid mustreid. Raamat kõnetas mind väga, sest peegeldab kõike seda, mida kvalitatiivuuringutega igapäevaselt teen. Jagan siin mõningaid tähelepanekuid, et avada uuringute olulisust neile, kes pole tihanud dialoogi oma klientidega enne ette võtta. Loe edasi
5. „Just Enough Research”
Erika Hall, 186 lk, 2019
Head uuringut iseloomustab õigete küsimuste küsimine ja vastustesse kriitiliselt suhtumine. Hea ettevalmistus säästab tiimi aega ja raha ning loob hea baasi arendada õigeid tooteid ja teenuseid. Erika jagab nippe, mida saab kasutada erineva suurusega tiimide ja eelarvetega.
6. „Peak. How Great Companies Get Their Mojo from Maslow”
Chip Conley, 292 lk, 2017
Autor on pikkade kogemustega hotelliärimees, kelle äri said kõvasti pihta 9/11 terrorirünnakus. See pani teda otsima vastuseid küsimustele ning välja ronima august. Ta on tänaseks veendunud, et suurim valuuta on suhted – nii eraelus kui tööl. Uue mõtteviisiga äri ehitas ta üles Maslowi püramiidile, mille aluseks inimeste vajadused.
Kiire ülevaade ka klipina:
7. „Captivate. The Science of Succeeding with People“
Vanessa Van Edwards, 307 lk, 2017
Vanessa on pühendanud raamatu kõikidele, kes on end mõnes seltskondlikus olukorras kehvasti tundnud, ning loetu annab tunde, et sa ei ole kaugeltki üksinda. Raamat on hea kaaslane introvertidele, kellele antakse vihjeid, milliste grimasside taga on mis emotsioon peidus või kuidas alustada vestlust võõraga ja jätta võimalikult hea esmamulje. Mind paelub inimene üha enam ning enda jaoks leidsin kolm väärt nippi – ikka selleks, et suurendada mõistmist ja vähendada arusaamatusi, mis inimsuhetes ikka aeg-ajalt tekivad. Loe edasi
8. „Tundelukud. Vabane tunnete võimusest“ või uuem trükk “Murra tundelukke”
Kimmo Takanen, 312 lk, 2017
Kas satud inimsuhetes ikka ja jälle raskesse olukorda? Sa tead, et mingi käitumisviis on sulle kahjulik, kuid sa ei suuda ennast muuta… Need on tundelukud, mis sunnivad meid nõudma iseendalt ülemäära häid sooritusi või vältima väljakutsete vastuvõtmist luhtumise kartuses, nii et me ei jõua iial meelerahuni. Tundelukk tekib lapsepõlves, aga ei sobitu täiskasvanud eluga. Nii aitavad raamatus olevad testid kenasti endale lähedale ja annab võtmed kätte.
9. „Give and Take“
Adam Grant, 365 lk, 2013
Eduga käib kaasas tihti ego ja võtmine. Adam seab küsimärgi alla selle, et elus võidavad võtjad ja argumenteerib selle ära. Andjate natuur on sissepoole, vaiksem, mistõttu ei saada neist nii kiirelt aru, neid ei kosta ja neist kiputakse ülesõitma. Päeva lõpuks võidab aga see, kellel on suurem kontaktide võrgustik, usaldus ja maine. Raamat aitab mõista mõlema osapoole vaatenurki.
10. „Ratsionaalne emotsionaalsus“
Alar Ojastu, 256 lk, 2019
Alar on kokku kogunud aastatepikkuse koolitaja kogemuse ning tõstab fookusesse inimese. Ettevõttest ettevõttesse kordunud mured viisid arusaamani, et suurima kasumiga ettevõtted on enamasti ka parimad tööandjad. Gallup on tänaseks välja selgitanud, et juht mõjutab töötajate pühendumust enam kui 70% – nii et juhil on suur roll, milline on töötajate meelestatus, töökvaliteet, produktiivsus, kasumlikkus ja kliendirahulolu. Maailmas ei ole seega pühendumise probleemi, on juhtimisprobleem.
11. „Väärtuspakkumise disain“
Alex Osterwalder, Yves Pigneur, Greg Bernarda, Alan Smith, 308 lk, 2014
Nüüd ka tänu Äripäevale eestikeelsena. Praktiline samm-sammult, lühidalt ja konkreetselt tööriistade pakett, mis aitab mõista kliente, turgu ning luua tooteid ja teenuseid, mida kliendid tahavad.
Klipp, mis on enim mõjutanud: haavatavus, Brené Brown
Ning järg sellele, kus ta selgitab, et innovatsiooni ja muutuste aluseks ongi haavatavus: