Palun mulle edasisidet!

Turunduslabori 12 tundi turundust konverentsil rääkisin tagasisidest-kriitikast kui arengu kütusest. Me ei oska tagasisidet anda, vastu võtta ega väärtustada. Muutusi ega arengut aga ilma ei sünni. Areng toimub esmalt inimestes ning siis organisatsioonides.

Foto: Tiit Tamme

Palusin kuulajatel kaasa mõelda ja pakkuda paremat väljendit kui kriitika või tagasiside, mida inimesed kardavad kui tuld. Siin kena ülevaade pakutust:

toetav mõte, edasiviiv tagasiside, väljakutse (probleem), konstruktiivne kriitika, lisamõte, tähelepanekud, märkenoot, vahetu tagasiside, parendusettepanek, parendussoovitus, arengutoetus, tagasipeegeldus, abinõu, dekriitika, parendamise tagasiside, kitsaskohtade peegeldus, kujundav hindamine, hindav arvamusavaldus, parendamise tagasiside, edasiside.

Kuidas tundub, kui keegi annab sulle edasisidet? Polegi nii hull, eks?

Miks on mõnel tagasiside vastuvõtmisega nii suur teema? Sellepärast, et pole head suhet endaga. Kuidas hea suhe tekib? Läbi enesearengu, st aja võtmisega enda jaoks, arusaamaga, mis on hirmud, negatiivsed emotsioonid, traumad minus, mis vahel üles kerkivad? Millega need on seotud? Miks? Seda nimetatakse ka oma tumedama poolega sõbraks saamiseks.

Olen selle teekonna läbinud, sest seadsin ca 18-aastaselt eesmärgiks endast hea arusaamise. Mulle hakkas sümpaatsena tunduma mõte tagaskaalust – me ei pea elus midagi eitama, ära peitma, vaid omaks võtma, tunnistama, andestama ning head ja halba balansseerima.

Kui nüüd töiselt mõelda, siis mis signaali sa juhina saadad, kui sa ei võta kriitikat-tagasisidet kuulda?
1) probleemidest rääkimine on tabu – ärme räägi seda juhi kuuldes;
2) kuna siin ettevõttes ei taheta asju päriselt lahendada, lähen mujale.

Ehk kui keegi annab tagasisidet, siis ütle:
1) Mul on hea meel, et oled avatud ja kuulan hea meelega,
2) Kas ma saan õigesti aru, et sulle teeb muret…? (Peegeldad, et said temast õigesti aru)
3) Kuidas sina selle lahendaksid? Mis ma võiksin teistmoodi teha?

Kuidas tundub? Keegi ei sure sellest ära, vaid suhe muutub tugevamaks. Ja areng toimub esmalt inimestes ning siis organisatsioonides.

Kui sul on mulle anda edasisidet, siis ootan seda rõõmuga: mari at kliendiuuringud.ee

Kuidas sina edasisidega toimetad?

Mari Arnover
Näen asju kasutaja vaatenurgast ning toon ettevõtetele tagasi värske vaate, mis asja sees olles tihtipeale tuhmub. Vaatan suuremat pilti, aga ka detaile ning trende, tekitan seoseid ja pakun lahendusi.