Parim suvine kliendikogemus Eestis?!

Suvi on aeg, kui käime rohkem Eestis ringi ja soovime kogeda midagi head.
Kus sa tundsin end kliendina väga hästi ja rääkisid sellest pärast sõpradele? Mis jäi pos. meelde? Mida hindasid väga?
Miniuuring sai ellu kutsutud selleks, et näha, mis meile 2024 korda läheb ja kus pakutakse väga head kliendikogemust. Uuring toimus augustis ning oli anonüümne vastajale.
Tänan väga kõiki vastajaid!

Positiivne kogemus

Tuleb välja, et me märkame tihti kehva kogemust ja oleme harjunud sellest rääkima. Kurvaks teeb, kui öeldakse, et Eestis polegi saanud head kogemust.. Samas öeldi ka, et pole saadud kehva kogemust, mis kinni meie maailmavaates ja positiivses ellusuhtumises.

Mõned väljavõtted vastustest:

  • Polegi olnud halba kogemust.
  • Super, et kogute infot positiivse kohta. Negatiivset on nii lihtne jagada, ag apositiivset sõnadesse panna on palju keerulisem. Pealegi vingume liiga palju ja kiidame liiga vähe.
  • Huvitav, et esimese asjana tulevad meelde ikka selle suve pettumust valmistanud kliendikogemused 🤔
  • Küsige ka ebameeldivatest… Räägiks teid surnuks…
  • Minu parimad teeninduse kogemused kahjuks ei pärine Eestist.Ainult välismaalt….
    parem küsi kus oli tilk tõrva meepotis
  • Kõik on tore kui keegi käkki ei keera…
  • Raske valida. Teenindus oleneb ka sellest, millisena sisened, kuidas käitud… siis saadki vastu sama teeninduse?
  • Tee küsimustik ka halvima suvise kogemuse kohta 🙂
  • Meelde on jäänud kõige halvem…
  • Olen ise klienditeenindaja ja kogemustest võiks raamatu kirjutada nii positiivset kui ka negatiivsest.
  • Ma ostsin juulis Stroomi keskuse II korruse poest uue ratastel poekoti. Müüja aitas valida, tõi mitu erinevat näidist ja oskas soovitada vastavalt koti omadustele. All toiduosakonnas on väga head kassapidajad ja abivalmis kaupade väljapanijad. Rohkem tõesti pole kohanud.
  • Jätkake samas vaimus ja nautige oma panust klientide päeva kaunimaks ja rõõmsamaks muutmisel.

Siseturismi elamus

Kus käidi, mis meeldis? Mõned näited (neid kindlasti on kõigil tegelikult veel palju):

Ilmaveere keskus Setomaal Obinitsas, Viljandi folk, Kihnu saar, Teatrigaraaž, Paide muuseum ja loss, Kiviõli Seikluskeskus, Kala- ja sibularestoran Kolkjas, Paldiski, Nokk Tartus, Kolm Tilli Tartus, Gastronoom Pärnus, Hapsal Diedrich kohvik, Keskapteek Haapsalus, COS pood Rottermannis, Tudu kauplus, Kodukohvikud jt.

Mis siis tekitas neis kohtades suurepärast kliendikogemust? Mida hindame kliendina? Mida on meil teeninduse pakkujana õppida teistelt?

1. Ilmaveere keskus Setomaal, Obinitsas

Külastus koos väikeste laste ja suurema seltskonnaga. Ootasime head toiduelamust ja meeldivat õhkkonda ning interjööri. Väga sümpaatne oli juba suhtlus kodulehe ja broneerimissüsteemi mõttes. Kuna seltskond oli suur suunati pöörduma eraldi töötaja poole, kellega meilivahetus oli operatiivne ja sõbralik. Sama stiil valitses ka kohapeal ja isegi kui mõne toidu tellimisel oli pisike segadus, siis kiire reageerimine ja väike huumor kompenseerisid selle täiesti. Tervikuna armas ja meeldejääv külastus. Lisaks tuli päev hiljem ka väike tagasiside ankeet meilile, mis võimaldas veelkord meenutada olnut ja ilmselt see koht tõesti ka tunneb huvi oma tagasiside vastu. Soovitan külastada Ilmaveere restorani ja hotelli 🙂

2. Viljandi Folk

Sain korduvkasutatavad topse ise pesta ning ei pidanud neid tagasi andma. Sinna oli pandud spetsiaalsed pesukohad. Minu jaoks näitas see, et nad tegelikult ka hoolivad keskkonnast, mitte ei taha lihtsalt korduvkasutatavalt pandilt raha teeninda.

3. Kihnu saar

Külastasin sel aastal esimest korda Kihnu saart (30+a).
Suurepärase ja sooja tunde tekitas see, kuidas inimesed olid täiesti pühendunud minusugusele võõrale oma elu ja kultuuri tutvustama. Ilusat ilma toetasid toredad kohalikud, kes kõigile tobedatele turistiküsimustele lahkelt vastasid ja olid rõõmsalt nõus oma saart ja lugusid tutvustama. Soovin kiita kõiki kihnlasi, kes massakaid vastu võtavad ja selle juures naeratavad ning on hingepõhjani soojad ja armsad.

4. Teatrigaraaž

Täiesti eriline koht! Sõbralik õhkkond jms.

5. Paide muuseum ja loss

Super teenindamine ja mõnus väljapanek.

6. Kiviõli Seikluspark

Kõik, absoluutselt kõik teenindajad kogu territooriumil, olid super toredad ja rõõmsad. Kui kirjeldada ideaalset kliendteenindust, siis seal see oligi.

7. Kala- ja sibularestoran Kolkjas

Restoran oli juba 15 minutit suletud, seisime nõutult maja ees, aga tuli neiu, kes kutsus meid ikkagi sisse, andis süüa ja juua, pani muusika mängima. Tundsime end kui oodatud ja kallid külalised. Lahkus, vastutulelikkus, rõõmsameelsus vaatamata sellele, et tööpäev oli lõppenud.

8. Paldiski

Esiteks polnud ma Paldiskit külastanud viimased 15 aastat… eeldasin, et kassas on vene keelt kõnelev papi vms, aga oli hoopis väga tore eesti keelt kõnelev tädi. Jutukas, seltsiv, sõbralik ja soovitas ka söögikohti. Nii selguski, et lisaks tuletornile oli seal väga hea teenindus ka toitlustuskohas “Anne Koogikodu”. Lisaks teenindusele muidugi ka kodused ja maitsvad toidud. Tordid ja koogid, pirukad sellised, et tulid kojugi kaasa. Ehk siis võibolla peaks ütlema, et parim üllatus-teenindus tervikuna Paldiskis.

9. NOKK Tartus

Mul oli pangakaart maha ununenud ja teenindaja oli nõus sellega, et tegin tema kontole ülekande ja ta maksis ise mu arve kinni. Kuigi rahvast oli omajagu, viitsis jännata sellise asjaga.

10. Kolm Tilli Tartus

Väga super, teenindaja selgitas menüüs detaile, andis soovitusi ja oli väga meeldiv suhelda. Tänu sellele jäime ka toidu-joogivalikuga väga rahule.

11. Gastronoom Pärnus

Olime perega neljakesi söömas ja soovisime jagada eelroogi – võtta tacod ja hiidkrevetid. Kuid kohe oli probleem pureda: tacosid on menüü järgi ette nähtud täpselt 3 tk ja krevette 7 tk 🙂 Teenindaja oli äärmiselt sõbralik ja professionaalne ning arvas, et küllap jõuab köögiga kokkuleppele, käis välgukiirusel seda igaks juhuks üle kontrollimas ja naasis sõnumiga, et soovid saab täidetud. Sellist paindlikkust kohtab Eesti teeninduses harva – pigem ollakse kinni selles, mis on kirjas ja “ette nähtud”. Samas oli ka tore, et ta ei hakanud kohe suure suuga lubama, et seda kindlasti saab, vaid kinnitas enne sujuvalt üle. Kusjuures ma isegi ei mäleta, kas +1 taco ja +1 krevett kajastusid ka arvel kuidagi. Igal juhul oli väga positiivne nii maitse- kui teeninduskogemus.

12. Hapsal Dietrich Haapsalus

Teenindaja kohe märkas meid ja oli väga sõbralik ning kiire. Koerale toodi kaunikene veega ja maiustus. WC olemas beebidele mähkmed, lastele mängunurk. Ühesõnaga kõik olemas, mida ei oska oodata, aga seal see on lisaks meeldivale teenindusele. Suudavad luua pingevaba, koduse õhkkonna. Järeldada võib, et tööandja on töötajate suhtes hooliv, kuna töötajad suudavad panustada maksimaalselt. Parim selle suve maitseelamus.

13. Keskapteek Haapsalus

Oli vaja osta retseptiravim, aga pangakaart ei töötanud. Apteeker maksis ise kinni. Olin ju täiesti võõras talle, aga usaldas mind. Väga südamlik tegu. Hea, et meil on see pisike apteegipunkt.

14. COS pood Rottermannis

Teenindaja pakkus abi, et võtta proovimiseks valitud rõivad minu käest ja viia kabiini ootele ja seal need ilusti ootasid ja sain lisada asju jooksvalt. Ma ootasin, et tavapäraselt küsitakse poodi astudes kohe alguses, et mida ma otsin või kas saab aidata vms. Teenindaja oli hoopis reaalselt abiks, kui ma juba vajasin abi ja ei hüpanud kohe poodi astudes ligi, vaid tuli kui ma olin juba väikse mõne asjase koorma all ja pakkus siis abi, et võtta mu valikud ja viia proovimiseks. Selleks ajaks ma olin juba vaadanud ringi ja teadsin küsida, et kas seda kleiti on ka teist värvi jms. Minu valikud viidi kenasti kabiini ootama ja ma sain veel vaadata.

15. Tudu kauplus

Kui keegi soovib eelmise ajastu teenindust kogeda, siis Ida-Virumaal (vist?) on selline koht nagu Tudu. Ja seal on kauplus. Ei ole mingi keti osa, aga see eest üsna laia sortimendiga ja teenustega (postipakkide saatmine, sularaha väljavõtmine, kuulutuste vahendamine, raamatute laenutusriiul jms mis tavaliselt külakeskusele omane). Oi, see oli suvine ajarännak koos leidlike moderniseerimiskatsetustega! Piimaga kohv oli nt kergelt hall, aga lisapiima saab kapist juurde valada! Neil on oma püsikliendiprogramm: kaart, nn vihikusüsteem, laste pealt sai soodukat. Lisaks laste peibutussektsioon kõige jubedamate esemetaga nagu ilma jalgadeta kiilarnukud. Müüja on omaette nähtus (nt ülimustad küünealused ja isetehtud kunsthambad), aga ülisõbralik, suhtleja ja müüs üliosavalt mulle mu vajadusi (isegi neid, mida mul kunagi vaja ei ole olnud!) Ühesõnaga: soovitan! Elamus garanteeritud!

16. Kodukohvikud

Suvel jätavad igasugused kodukohvikud-laadad mõnusa tunde, sest inimesed usuvad sellesse, mida klientidele pakuvad.

17. Vanalinna baar

Ühes vanalinna vanimas baaris oli üle ootuste teenindus (ilmselt leiab positiivse kogemuse kohas, kus seda üldse ei oota?). Klaas ei saanud kordagi tühjaks, samas ei olnud teenindaja tüütu “kärbes”.

Väljavõte vastusest:

“Olen ise klienditeenindaja ja kogemustest võiks raamatu kirjutada nii positiivset kui ka negatiivset. Aga kõigil meil on see päev kui kõik on pahasti ja tuju nullis ning oli ka minul selline päev. Mul kodu lähedal kaks poodi. Suurem mida külastan tihti, kuna suurem valik ja soodsad hinnad ning väiksem. Läksin kodu lähedal olevasse suuremasse poodi ning tegin oma ostud ära ja tuli vastu naisterahvas, kes töötab väiksemas poes. Tervitasime ja ta ütles, oi te pole abikaasaga nii ammu meie poes käinud. Me juba mõtlesime, et kas te olete ära kolinud? Te olete meie lemmikkliendid, alati nii viisakad ning sõbralikud. Aga mina kui poes näen, et müüja on tõre ja mossis olekuga vastupidi enamusele, olen väga viisakas ning soovin kena päeva, siis tihti kasvõi korraks tuleb talle naeratus näle. Ma tean, kui raske töö see võib olla ja kui kehv päev tal äkki oli ja kui keegi klientidest kasvõi ühe hea sõna ütleb, kui heaks see tuju teeb.

Märgatud häid teenindajaid

Et teenindajad ja inimlik kontakt mängib kliendikogemuses suurt rolli, siis lühemalt toodi välja ka teenindajaid, keda märgati erinevates Eesti otstes:

  • Igavesti vahva ja sõbralik müüja-poiss Prangli poes! Suures linnas selliseid ei kohta (ei tea küll miks??), naeratavaid teenindajaid annab leida…..raske on meil kõigil, mitte ainult neil!
  • Saaremaal, Nasva kohvikus Särg on professionaalne peakokk!
  • Häädemeeste Konsumi teenindajad ja meekond!
  • Tele2 UKU keskuse teenindajad
  • Orion reisibrüoo tüdrukud
  • Sakala Hambravi teenindus
  • Pärnu, Häädemeeste EMO, ka Kuressaare EMO

Väljavõte: positiivse kogemuse sain Häädemeeste kiirabi meeskonnalt ja Pärnu EMO töötajatelt – kuna veetsin öö EMOs siis sain väga hea ettekujutuse nende töö varjatud poolest ehk issanda loomaaed, mis sealt läbi käib on ikka väga kirju, aga vaatamata nende pingelisele tööle olid nad väga positiivsed, niiet mina tänan.

  • Pärnu Martensi Rimi kassapidajad;
  • Sain Maximas eesti keelega hakkama;
  • Sillamäel bussijaama kohvikus teenindati eesti keeles;
  • Narva linna teenendajad; poes, kohvikus ja turul. Väga lahked, hea eesti keelega ja meelsasti kasutavad seda. Nii soe tunne jäi!
  • Toila AO Meie kauplus! Tunned, et oled oodatud ja alati eranditult on väga soe ning abivalmis teenindus!
  • Uue perearsti vastuvõtt. Eelmised olid ka väga hoolivad, aga seoses elukoha muutustega tuli vahetada perearsti. Saime uue väga ruttu ja jälle väga meeldiva proua.
  • Peldiku järjekorra reguleerimine Kiidjärve vabaõhu etendusel! Väga profid turvad.
  • Juuksuris sain sõbraliku suhtumise ja olen oma juuksurile Gerlile väga tänulik.
  • Goldenti hambaravi. Imeline arst!
  • Ilus ilm ja restoran maitsva toiduga ja kena teenindajaga Neemel, mere Koho.
  • Sünnipäeva pidamine Laulasmaa SPA hotellis. Maitsvad toidud, sõbralik teenindus, sai mängida disgolfi, imeilus loodus ümberringi.
  • Alati parimad need, kus kassapidaja ja saalitöötajad (suurtes linnuspoodides) 🙂 suunamas kus kaup täna asub. Väiksed poed säästavad rohkem aega, tead, kus midagi on. Kui ümbertõstmise tuhinat neil pole.

Lisaks:

  • Iseteeninduskassad Air Balticul

Kokkuvõtteks

Tundub, et Eestis oleme harjunud, et meid ei märgata, meid ei aidata ja meile ei pöörata väga tähelepanu. Ja kui siis see juhtub, siis on see erakodselt suurepärane. Toredad näited, millest teistel õppida, et oma teenusesse tuua rohkem inimlikkust, soojust, hoolivust ning seda ikka läbi väärtuste paika panemist ja teenindajate koolitamist. Kui vajad teenusearenduses abi, anna teada.

NB! Miniuuringus osales ca 100 inimest ning tegemist pole mahu-uuringuga, et teha  põhjapanevaid järeldusi. Meie fookus oli kliendikogemusel: MIDA väärtustatakse.

Suurepäraseid kliendikogemusi!

Soovid uudiseid e-kirjana postkasti? Registeeri meie uudiskirjalisti (lehe päris all)

Mari Arnover
Näen asju kasutaja vaatenurgast ning toon ettevõtetele tagasi värske vaate, mis asja sees olles tihtipeale tuhmub. Vaatan suuremat pilti, aga ka detaile ning trende, tekitan seoseid ja pakun lahendusi.